Hjelp med å navigere i møterommet

Trykk på videobildet ditt.

Deretter, trykk på Endre visningsnavn / Sett visningsnavn. Skriv inn ditt nye navn, og trykk Lagre.

Beveg musepekeren over videobildet til den du vil se større bilde av og trykk på Maksimer. Hvis du vil se vedkommende enda større, beveg musepekeren over videobildet igjen, trykk på Flere valg (tre prikker) og trykk på Fullskjerm.

Videobildet vil da vises så stort som overhodet mulig; merk at undertekster og bilde av andre deltakere/presentasjoner da vil bli skjult!

Mobile enheter (iPhone, iPad osv.) har ikke tilgang til fullskjerm, kun maksimering. For å maksimere en deltakeres videobilde, trykk på Flere valg (tre prikker) og velg Maksimer.

Beveg musepekeren over videobildet ditt og trykk på Sprett ut. Du vil da se deg selv så liten som mulig.

Hvis det ikke er godt nok, beveg musepekeren over det lille videobildet av deg og trykk på for å skyve bildet av deg ut av møtet.

Merk at andre fremdeles kan se deg på sin skjerm om du gjør dette! Hvis du ikke vil at andre skal se deg i det hele tatt, skru av kamera i stedet.

Trykk på Innstillingertannhjulet«) og velg Effects

Her kan du velge uskarp bakgrunn (light blur for noe uskarpt, strong blur for veldig uskarpt) eller velge en virtuell bakgrunn.

Du kan dessverre ikke laste opp og bruke egne bilder som bakgrunn.

Hjelp med undertekster

For å skru på undertekster, skroll helt nederst i møterommet og trykk på knappen Skru på undertekster.

For å skru av undertekster, trykk på den oransje X-en øverst til høyre i tekstboksen.

For at tekstboksen ikke skal være i veien for møteromsknappene, vil undertekster på mobil legge seg på toppen av skjermen. Det betyr at tekstboksen i stedet vil ligge foran fanene.

Hvis du er avhengig av undertekster anbefaler vi deg å bruke noe annet enn mobil for å delta på møtet.

I tekstboksen til undertekstene, trykk på ikonet:

I menyen som da dukker opp kan du velge farge på tekst, tekstbakgrunn og skriftstørrelse og tykkelse på skriften.

For å lukke menyen, trykk tre ganger til på ikonet.

Det kan være tre grunner til det:

  1. Skrivetolken har ikke startet med å skrive ennå
  2. Vi har dessverre ingen skrivetolk akkurat nå
  3. Skrivetolken har koblet opp skriveprogrammet til møtet med feil kode. Hvis dette er tilfellet, vil skrivetolken rette dette snarest og teksten vil komme automatisk med en gang feilen er rettet.

 

Uansett grunn, si gjerne fra på chatten i møterommet at tekst mangler hvis du oppdager det.

Du kan trykke på knappen under for å få teksten i egen fane som du kan dra over til en annen skjerm, eller skanne QR-koden for å få teksten på egen mobil enhet.

Tekniske utfordringer

Det kan hende vi har låst rommet. Du må da banke på, og vi vil slippe deg inn fortløpende.

Når du har blitt med i møtet, kan du endre kamera og mikrofon ved å trykke på Innstillinger-knappen («tannhjulet») og deretter Video & Lyd.

Det kan være fire grunner til det:

  1. Du har ikke gitt nettleseren tillatelse til å bruke kamera og mikrofon. Last inn møtet på nytt, og velg Tillat i dialogboksen som dukker opp om å gi tillatelse for vår nettside til å bruke din kamera og mikrofon
  2. Kameraet og/eller mikrofonen du har valgt benyttes allerede i en annen app. Lukk andre apper som potensielt benytter seg av kamera og mikrofon (f.eks. Discord eller Skype o.l.) og last inn møtet på nytt.
  3. Du har åpnet møtet inne i en virtuell maskin, f.eks. via Citrix, som ikke har tilgang til ditt kamera og mikrofon. Åpne alltid møtet utenfor Citrix o.l.
  4. Kamera og/eller mikrofon på din enhet virker simpelthen ikke. Bytt til annet kamera/mikrofon hvis du har det tilgjengelig.
    • Du kan endre kamera og mikrofon ved å trykke på Innstillinger-knappen («tannhjulet») og deretter Video & Lyd.

Kontroller først at du faktisk har skrudd opp volumet på din PC/nettbrett/mobil. Hvis det fremdeles ikke er lyd, har du mest sannsynlig valgt en høyttaler som ikke virker/er aktiv på din enhet.

Du kan bytte høyttaler du vil benytte i kursrommet ved å trykke på Innstillinger-knappen («tannhjulet») og deretter Video & Lyd.

På PC, trykk på F11. På noen PCer må du trykke og holde inne Fn og deretter trykke F11.

På Mac kan du trykke på den grønne knappen øverst til venstre i nettleseren du bruker.

Fullskjerm på mobile enheter (iPad, iPhone osv.) er dessverre ikke mulig.

Hvis du allerede har møtet i fullskjermmodus, er det teknisk vanskelig for filmspilleren å gå i fullskjermmodus.

Trykk på F11 igjen for å gå ut av fullskjermmodus. På noen PCer må du trykke og holde inne Fn og deretter trykke F11.

På Mac kan du trykke på den grønne knappen øverst til venstre i nettleseren du bruker.

Fullskjerm på filmer fra Youtube osv. fra denne siden er også mulig på mobile enheter.

Sørg for at du har god tilgang til nett der du sitter. Vi anbefaler kablet nett (ethernet) hvis det er mulig – det vil gi høyest stabilitet. Er du på trådløst nett (WiFi), sitt så nærme ruteren som mulig.

I verste fall kan du benytte deg av 4G/5G men vær obs på at videomøter bruker mye data!

Dessverre er det slik at presentasjoner osv. får noe redusert kvalitet når det strømmes over nettet. Vi forsøker å bruke så stor skrift som mulig slik at teksten på våre presentasjoner er så lesbar som mulig uansett bildekvalitet.

Simpelthen last inn siden på nytt.

Trenger du mer hjelp?

Ring vår support-telefon!

OBS: Support er noen ganger opptatt og har ikke alltid anledning til å svare.

Vi ser du deltar på mobil

Vi vil gjøre oppmerksom på at brukeropplevelsen i digitale møterom er noe begrenset på mobil.

Det anbefales at du heller bruker PC eller nettbrett hvis du har det tilgjengelig for å få en så god brukeropplevelse som mulig.

Vi er sommerstengt uke 28 til 30

Henvisninger til rehabilitering behandles fortløpende. Vi besvarer henvendelser på e-post og telefon fra uke 31.

Det er fremdeles mulig å melde seg på kurs selv om vi er sommerstengt. Bekreftelser om plass på kurs blir utsendt fra uke 31.

Vi anvender informasjonskapsler ("cookies") for å gi deg en behagelig brukeropplevelse.